Özlem Kayhan
Ars Jewellery
HİPPİ AKIMI VE TAKILARI
Hippi modası kural tanımayan kendine özgü moda akımıdır. “Çiçek Çocuklar” olarak da bilinir. 1960’lı yılların sonunda büyük bir akım haline gelen hippi hareketi, moda ve tekstil sektörünün canlanması ve bu alanda yaşanan devrim üzerinde önemli bir etkiye sahiptir. Savaş sonrası değişen toplumsal yapı içinde, özgürlük ve barış arayışları ile varolma çabası gösteren bu kuşak, tabuların yıkılması için mücadele etmiş; sanatın her dalının yeniden keşfedilmesiyle özellikle müzik, tekstil ve el sanatları alanında ilginç perspektifler sunmuştur.
Bandanalar, saç bantları, etnik takılar, kovboy parçaları, tüylü püsküllü kıyafetler, süet elbise ve bluzlar, örgü desenleri, sandaletler, etnik desenli botlar, uzun etekler, renkli kemerler hippi modasına uygun olan parçalardır. Hippiler ve onların yerleşik düzen karşıtı yaşam felsefeleri giyim tarzlarını ve kullandıkları aksesuarları da doğal olarak etkilemiş; kırsal yaşamı savunan çiçek çocuklar bu felsefeleri ile örtüşen doğal malzemelerden, el yapımı takıları tercih etmişlerdir. Etnik takılar onların yerli kültürlere duydukları saygının ifadesiyken; ucuz malzemelerden, el yapımı takılar da tüketim toplumuna duydukları tepkinin bir göstergesi olmuştur.
Hippilerin takılarında kullandıkları kilden ve camdan boncuklar, pamuk iplikleri, kağıt hamuru, kuş tüyleri gibi doğal malzemelerin yanı sıra, tapınak zilleri gibi ilginç parçalar da vardır. Hem kadınlar hem de erkekler kulaklarını deldirmiş; genellikle tie-dye tekniğini (batik boyama) kullanarak giysi ve saç bantlarını renklendirmiş; giysilerini boncuklar ve nakışlarla süslemiş; “Love bead – Aşk boncuğu” adını verdikleri boncukları sıra sıra dizerek kendilerine takılar yapmış; özellikle de barış işareti başta olmak üzere, Antik Mısır‟da ölümsüzlüğün simgesi olan Ankh sembolünü (Nil Anahtarı olarak da bilinir) ve Zodyak sembollerini boyunlarına takmışlardır. 1960’ların ünlü rock müzik şarkıcılarından Janis Joplin’nin konserlerinde taktığı rengarenk boncuklardan kolye ve bileklikler, etnik modellerde gümüşten el yapımı, iri, masif bilezikler tipik hippi takıları olarak değerlendirilebilir. “Çiçek Çocuklar” olarak da adlandırılan hippilerin barış ve özgürlük simgesi olarak kullandıkları çiçek figürleri döneme damgasını vurmuş; çiçek baskılı tekstil ürünlerinin yanı sıra, çiçek figürlü takılar da toplumun her kesiminde moda haline gelmiştir. Hippilerin giysi ve aksesuarlarına elle işledikleri, boyadıkları ya da aplike ettikleri ve “Flower Power – Çiçek Gücü” olarak adlandırılan sembol, pek çok takı firması tarafından kullanılmış; çoğu zaman da hippi felsefesi ile örtüşmeyecek biçimde, plastik gibi doğal olmayan malzemelerden ve seri şekilde üretilmiştir. Öte yandan hippilerin doğu kültürlerine ve mistik dinlere duydukları ilgi, dönemin takı sanatçılarına da ilham vermiş, özellikle de hippi hareketinin büyük bir ivme kazandığı 1968 yılından 1970’li yılların ortalarına dek, mistik sembollerin, rengarenk doğal taş ve malzemelerin kullanıldığı, el emeğinin ön plana çıktığı takılar beğeni kazanmıştır.