Türkiye Cumhurbaşkanı Seçimi’nin, 28 Mayıs’ta yapılacak ikinci tur oylaması için gün sayıyor. Dış basında ise seçim sonuçlarına ilişkin analizler yapılmaya devam ediyor.
14 Mayıs’ta gerçekleştirilen seçimlerde Erdoğan geçerli oyların yüzde 49,52’sini, Kılıçdaroğlu yüzde 44,88’ini, Oğan yüzde 5,17’sini, İnce yüzde 0,43’ünü aldı.
Al Jazeera’da “Kılıçdaroğlu’nun Türkiye ikinci turda Erdoğan’ı yenmek için deneyeceği beş yol” başlığı ile bir analiz yayınlandı.
“Muhalefet adayı, 28 Mayıs’ta yapılacak ikinci tur seçimleri öncesinde kampanya yürütürken daha sert bir üslup benimsedi.” ifadeleri kullanılan haberde muhalefetin ilk turda moralinin bozulduğu belirtildi.
Al Jazeera Kılıçdaroğlu’nun aldığı yenilgi sonrası baştan aşağı imaj ve söylem değişikliğine gittiğini yazdı.
İMAJ DEĞİŞİKLİĞİ, İTİRAZ, TABANI CANLANDIRMA
Kılıçdaroğlu’nun bu kez rakibini yenmek için daha sert bir üslup benimsediğini yazan Al Jazeera Kılıçdaroğlu’nun kullanabileceği 5 stratejiyi sıraladı:
1. Göç karşıtı tutumu artırmak:
Analistler , Kılıçdaroğlu’nun kampanya vaadinin her zaman Suriyeli mültecilerin geri dönüşünü içerdiğini, ancak 15 Mayıs’ta yapılan ilk tur oylamanın ardından milliyetçilere hitap etmek için duruşunun sertleştiğini söylüyor.
Oylamadan önce Suriyelileri iki yıl içinde gönüllü olarak ülkelerine geri göndereceğini söyledi.
Kampanya yolunda, Suriye’de evler, okullar, hastaneler ve diğer tesisler inşa etmek için Avrupa Birliği’nden fon arayacağını ve Türk girişimcileri istihdam yaratmak için fabrikalar ve işletmeler açmaya teşvik edeceğini de söylemişti.
Ancak 15 Mayıs seçimlerinin ardından Kılıçdaroğlu, 17 Mayıs’ta yaptığı bir konuşmada hükümeti 10 milyon “düzensiz” göçmenin ülkeye girmesine izin vermekle suçladı . Kılıçdaroğlu, göçmen sayısının 30 milyona kadar çıkabileceği uyarısında bulunarak, verdiği rakamlara dair herhangi bir kanıt sunmadı.
2. İmaj değişikliğini benimsemek
Kılıçdaroğlu’nun ılımlı tavrı, Erdoğan’ın sert tarzına bir antitez olarak ortaya çıktı.
Kampanya sırasında, Ankara’daki mutfağından veya okulundan gömleğinin kolları sıvalı halde Twitter videoları çekerek daha sade imajıyla oynadı.
KALP GİTTİ SERT LİDER GELDİ
Kampanyasının bir amblemi, mitinglerinde destekçilerinin yaptığı bir jest olan, ellerle oluşturulmuş bir kalp işaretiydi.
Bununla birlikte, ilk tur oylamada Erdoğan’dan daha geride kaldığından beri, “dede” imajından, özellikle Suriyeli mülteci duruşuyla, onu “sert bir lider” olarak çağrıştıran bir imaja geçti.
3. Kampanyaya öncülük etmesi için dikkate değer bir Erdoğan rakibi elde etmek
Yerel basında çıkan haberlere göre, etkili İstanbul Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu, Kılıçdaroğlu’nun ikinci tur seçim kampanyasına liderlik ediyor.
4. Seçim oylarına itiraz etmek
5. Seçmen tabanını yeniden canlandırmak
15 Mayıs seçimlerinin sonucu belli olduktan kısa bir süre sonra Kılıçdaroğlu, taraftarlarına “Ümitsizliğe kapılmayın. Hep birlikte bu seçimi kazanacağız” dedi.
“Bu seçimi kesinlikle ikinci turda kazanacağız. Bunu da herkes görecek” dedi.