TikTok, 2023 Cumhurbaşkanlığı Seçimlerine katılan liderler ve ittifakların tümü için seçmenle bağ kurma ve güçlü bir lider imajı inşa edebilmede mücadele sahasına dönüştü. Liderler mitinglerinden kesitler paylaşarak ve seçmenleriyle kurdukları etkileşimi içeren videolar yayınlayarak yarışa dahil oldu.
İstanbul Üniversitesi, İletişim Fakültesi’nden Doç. Dr. Oğuz Kuş ve Doç. Dr. Derya Gül Ünlü’nün bulguları, 2023 Cumhurbaşkanlığı Seçimleri’nin TikTok cephesine yönelik ipuçları veriyor.
CUMHUR İTTİFAKI’NIN TİKTOK HAMLESİ
Doç. Dr. Oğuz Kuş ve Doç. Dr. Derya Gül Ünlü “Cumhur İttifakı’nın en önemli TikTok hamlelerinden birinin, son yıllarda yüksek teknoloji alanında atılan adımların, yerlilik ve millilik vurgusu ile seçmene duygusal açıdan da hitap eden bir formatta aktarılabilmesi olduğunu” ifade etti. TikTok’taki içerik üretim sürecinde duygusal bağ kurmayı kolaylaştıran efekt ve müziklerin Cumhur İttifakı tarafından etkin bir şekilde kullanıldığının altını çizen uzmanlar “Yerlilik ve millilik ile sanayi ve teknoloji alanında Cumhur İttifakı tarafında geliştirilen içeriğin Millet İttifakı tarafında üretilen içeriğe kıyasla daha dominant bir yönü olduğunu” belirtti. Doç. Dr. Oğuz Kuş ve Doç. Dr. Derya Gül Ünlü “Bu içeriklerin güçlü lider ve istikrar söylemleri ile desteklenerek seçmene birbirini tamamlayan, geçmişteki faaliyetleri gelecek için sağlam referans noktaları olarak konumlandıran, bütüncül mesajlar ilettiğini” belirtti.
KILIÇDAROĞLU GENÇLER VE KADINLARA ODAKLANDI
Doç. Dr. Oğuz Kuş ve Doç. Dr. Derya Gül Ünlü “Kılıçdaroğlu’nun içeriklerinin yoğun şekilde gençleri ve kadınları ilgilendiren hususlara odaklandığını, bu durumun ilk tur seçimine kadar olan içeriklerde yoğun şekilde hissedilmesine rağmen ikinci turda terör ve göçmen konularına odaklanan milli güvenlik söylemlere dönüldüğünün TikTok videolarında da gözlemlendiğini” dile getirdi. Ayrıca uzmanlar, “İkinci tur seçiminde Cumhur İttifakı’nın gençlere ve kadınlara yönelik içeriklerinin artmasıyla Millet İttifakı’nın başlangıçtaki vurgusunun yakalandığının” altını çizdi.
YENİDEN REFAH TEK BAŞINA 196 VİDEO YAYINLADI
Doç. Dr. Oğuz Kuş ve Doç. Dr. Derya Gül Ünlü “Her seçmen segmentine seslenebilmek ve kapsayıcı bir söylem geliştirebilmek için ittifaklardaki daha küçük oy oranına sahip partilere TikTok içerik üretim sürecinde büyük rol düştüğüne” işaret etmekte ve “seçim süresince Yeniden Refah Partisi’nin tek başına Cumhur İttifakı’na 158 video ile katkı sunduğuna; DEVA, İYİP ve Saadet Partisi’nin toplam ürettiği video sayısının ise 196 olduğuna” dikkat çekti. Araştırmacılar “İttifaklarda en çok oy alan partilerin dışındaki partilerin katkısı göz önünde bulundurulduğunda Millet İttifakı bileşenleri arasında CHP dışındaki aktörlerin TikTok’taki katkısının sınırlı olduğunu” belirtti.